Analysis of an online educational resource dealing with the complex theme of the Anthropocene
Langues, arts, cultures : médiation et enseignement
Published in:
- PriSE. - 2024, vol. 7, no. 3, p. 22-33
English
French
Context:For many years, educational circles have been dealing with issues that were first considered “environmen-tal” and then “socio-environmental”. Over the last ten years, the emergence of the Anthropocene concept has re-newed the approach, considering all theseissues as interrelated, and generating significant changes in the history of the Earth. From now on, the educational challenge is obviously to gain detailed knowledge of the processes at play, but also to develop the systemic thinking needed to link them together, while questioning the relationship between humans and nature, and the values on which they are based.Objective:The article presents an online teaching resource dedicated to interdisciplinary teaching on the Anthropo-cene and aimed at secondary 2 teachers.Data:The website submitted for analysis contains a virtual tour of a pre-existing exhibition, as well as additional in-formation documents and pedagogical activities for teachers.Method of analysis:the qualitative analysis is based on the theoretical framework of museographic transposition (sociological, epistemological and semiological analysis), and compares the online resource with the travelling school exhibition from which it was taken. Results:The online resource incorporates the epistemological choices made for the travelling school exhibition and the documents produced for it. From a semiotic point of view, while some of the proposed gestures are lost, the online resource allows the visit to be scripted as in the real exhibition, while offering greater explicitness of certain anthropological concepts as well as the possibility of circulating more freely and delving deeper into certain infor-mation. From the point of view of reflexivity,it offers interesting prospects, as students can take the time to reason about the information, thanks to the activities proposed and their teacher's mediation.Conclusions:Our analysis shows that a virtual exhibition can be seen as a staging of knowledge akin to a museum exhibition. The theoretical framework calls for vigilance throughout the process of didactic transposition (decontex-tualization and recontextualization of knowledge) in order to preserve some of the epistemological stakes associated with reference knowledge.
Contexte:Depuis de nombreuses années, les milieux éducatifs traitent des questions d’abord considérées comme «environnementales» puis «socio-environnementales». Depuis une dizaine d’année, l’émergence du concept d’An-thropocène renouvelle l’approche en considérant toutes ces problématiques comme liées les unes aux autres et engen-drant des changements significatifsau regard de l’histoire de la Terre. Dès lors, l’enjeu éducatif reste évidemment la connaissance détaillée des processus en jeu, mais également la nécessité de développer la pensée systémique pour les articuler les uns aux autres tout en questionnant lesrapports entre les humains et la nature ainsi que les valeurs qui les fondent.Objectif:L’article présente une ressource pédagogique en ligne consacrée à un enseignement interdisciplinaire à l’An-thropocène et destinée aux enseignant.e.sdu secondaire 2.Données:Lesite internetsoumis à l’analyse contient unevisite virtuelle d’une exposition préexistanteainsi quedes documents d’information supplémentaires et des activités pédagogiques proposéesaux enseignant.e.s.Méthode d’analyse:l’analyse qualitative est construite selon le cadre théorique de la transposition muséographique (analyse sociologique, épistémologique et sémiologique)et compare la ressource en ligne à l’exposition scolaire itiné-rante dont elle est tirée. Résultats: Laressource en ligne reprend les choix épistémologiques réaliséspour l’exposition scolaire itinérante et les documents produits pour celle-ci.Au niveau sémiotique, si certains gestes proposés sont perdus, la ressource en lignepermet de scénariser la visite comme dans l’exposition réelle, tout en offrant une plus grande explicitation de certains concepts anthropologiquesainsi quela possibilité de circuler plus librement et d’approfondir certaines informations. Du pointde vue de la réflexivité, elleoffre des perspectives intéressantes car les élèves peuvent prendre le tempsde conduire un raisonnement surles informations grâce aux activités proposées et aux médiations de leur enseignant.e.Conclusions:L’analyse montre qu’on peut considérer une exposition virtuelle comme une mise en scène des savoirs qui s’apparente à des expositions muséales.Le cadre théorique convoqué rappelle la nécessité d’une vigilance tout au long des processus de transposition didactique (décontextualisation et recontextualisation des savoirs) afin de conserver quelques-uns des enjeux épistémologiques liés aux savoirs de référence.
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Education, teaching
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