Conference paper (in proceedings)

Pratique réflexive et cinéma, un couple possible ?

Formation et professionnalisation

  • 2025
Published in:
  • QPES 2025, Ecosystèmes de formation pour quelle(s) transformation(s). - 2025
English French This work explores an innovative approach to reflective practice in teacher training, using cinema as a pedagogical tool. Conducted at the Haute École Pédagogique du Valais, this project involved teaching students in a workshop centered around the film Années 20 (Volger, 2021). The workshop combined the viewing of a unique long take and a discussion led by actors, aiming to connect the creative process to pedagogical concepts such as differentiation and reflectivity. A post-workshop questionnaire reveals overall positive feedback: more than 75% of students believe the workshop broadens their understanding of reflective practice and supports their motivation. Qualitative feedback indicates that the workshop fosters boldness, innovation, and a reevaluation of hierarchies in teaching. However, some comments highlight resistance to the training format. The study concludes that stepping outside traditional disciplinary frameworks can enrich reflectivity, provided that adequate support is offered to ensure the operationalization of the learning outcomes. Ce travail explore une approche innovante de la pratique réflexive dans la formation des enseignants, en mobilisant le cinéma comme outil pédagogique. Mené à la Haute École Pédagogique du Valais, ce projet a impliqué des étudiants en enseignement dans un atelier autour du film Années 20 (Vogler, 2021). L’atelier combinait le visionnement d’un plan séquence singulier et une discussion animée par des comédiens, visant à relier le processus créatif à des concepts pédagogiques tels que la différenciation et la réflexivité. Un questionnaire post-atelier révèle une appréciation globale positive : plus de 75 % des étudiants estiment que l’atelier élargit leur conception de la pratique réflexive et soutient leur motivation. Les retours qualitatifs montrent que l’atelier favorise l’audace, l’innovation et une réévaluation des hiérarchies dans l’enseignement. Cependant, certains commentaires soulignent des résistances envers la formation. L’étude conclut que sortir du cadre disciplinaire traditionnel peut enrichir la réflexivité, tout en nécessitant un accompagnement pour assurer l’opérationnalisation des apprentissages.
Language
  • French
License
License undefined
Persistent URL
https://fredi.hepvs.ch/hepvs/documents/332044
Statistics

Document views: 2 File downloads:
  • Barras et al Cinéma.pdf: 2