Journal article

The Blue Artery : un projet innovant et créatif en formation des enseignant·e·s du secondaire – ou quand les rives du Rhône servent de milieu didactique

Créativité, transformations et innovations en éducation

  • 2024
Published in:
  • Revue Suisse des Sciences de l'Education. - 2024, vol. 46, no. 3
English French An innovative, interdisciplinary training programme for future secondary school teachers was designed around a cultural project on the development of the Rhône in Valais (Switzerland). It resulted in the design of an interdisciplinary artistic and educational itinerant device in which teaching and learning are seen as "creactors", focusing on creativity and citizenship. Here we examine the strengths and limitations of this innovative approach to teacher training and the transformation of teaching practices in the Human Sciences. Un dispositif de formation de futur-e-s enseignant-e-s du secondaire I et II a été conçu de façon innovante et interdisciplinaire autour d'un projet culturel sur l'aménagement du Rhône en Valais (Suisse). Il a abouti à la conception d'un dispositif artistique et pédagogique itinérant à disposition des écoles du secondaire, où l'enseignement et l'apprentissage sont pensés comme «créacteurs», dans une perspective créative, et citoyenne. Nous analysons ici les forces et limites de ce dispositif dans le contexte de la transformation des pratiques d'enseignement en Sciences Humaines et Sociales.
Research projects
Language
  • French
License
CC BY
Open access status
diamond
Persistent URL
https://fredi.hepvs.ch/hepvs/documents/330461
Statistics

Document views: 13 File downloads:
  • Terzidis_Hendrikx_blue_artery_2024.pdf: 4