Journal article

Cultures et normes adolescentes : quelles fonctions éducative et adaptative pour le harcèlement entre pairs à l’école ?

  • 2023
Published in:
  • Bulletin de psychologie. - 2023, vol. 2, no. 580, p. 91-105
English French Bullying in schools emerges from a peer system, consisting of several interacting students who bind themselves to repeatedly assault peers. This paper explores the function of bullying in relation to adolescent cultures and norms; its aim is to understand the needs expressed by inappropriate and antisocial behavior. Forty-five adolescents (female= 22; male= 23; other= 0) aged between 10 and 17 (Av.= 14) and living in Switzerland took part in focus groups and individual interviews about their experiences of bullying. The results show that violence reflects the prevailing norms within groups of young people, indicating what behaviour is more or less expected from peers and responding to identity issues. Le harcèlement à l’école émerge d’un système des pairs, composé de plusieurs élèves en interaction qui se lient pour agresser de manière répétitive des camarades. Cette contribution approfondit l’étude de la fonction du harcèlement au regard des cultures et des normes adolescentes ; elle vise à comprendre les besoins exprimés au travers de comportements inappropriés et antisociaux. Quarante-cinq adolescents (féminin= 22 ; masculin= 23 ; autre= 0) âgés entre 10 et 17 ans (M= 14) et vivant en Suisse ont participé à des focus groups et à des entretiens individuels sur leurs expériences du harcèlement. Les résultats montrent que les violences traduisent les normes prévalant dans les groupes de jeunes, indiquant les comportements plus ou moins attendus de
la part des pairs et répondant à des enjeux identitaires.
Language
  • French
License
License undefined
Open access status
bronze
Identifiers
Persistent URL
https://fredi.hepvs.ch/hepvs/documents/325117
Statistics

Document views: 40 File downloads:
  • Stahel_Tina_Moody_Zoe_cultures_et_normes_adolescentes.pdf: 65