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Can we teach teachers-to-be how to be happy teachers? Considerations from teacher training in French-speaking Switzerland : Réflexions et propositions issues de la formation à l’enseignement en Suisse Romande

Emotion, apprentissages et bien-être à l'école

  • 2023
Published in:
  • Phronesis. - 2023, vol. 12, no. 2-3, p. 114-129
English French Teacher training has the opportunity and availability to raise awarness on the happiness of teaching. The stakes are high: inclusive education contexts require teachers to fully support their pupils’ heterogeneity.The positive psychology PERMA model (Seligman, 2011) seems to be an interesting evidence-based guide to build teacher training in happiness teaching. The PERMA model (Positive emotions, Engagement, Relationships, Meaning, Achievement) provides an identification of the different factors needed for this happiness teaching training. It also highlights the importance of the teacher-pupil relationship. This fundamental relationship is key to the classroom climate. It allows teachers to nurture the joy of teaching as well as learning, sharing a school project, and progressing -together with their pupils- to a common goal. In this vein, teacher training can give itself the means to foster socio-emotional skills which are the cornerstone to teaching as happiness teacher training. This training would aim both at offering the opportunity to experience positive psychology interventions and developing teachers’ reflexive skills. Gratitude practices, emotional regulation interventions, recognition and use of character strengths are levers that act both on intra- and interpersonal relationships. La formation des enseignants peut se donner les moyens d’accueillir une sensibilisation au bonheur d’enseigner. L’enjeu est de taille, en un contexte d’éducation inclusive qui demande aux professionnels une implication entière dans la prise en compte de la diversité des élèves dont ils ont la charge. À travers le modèle PERMA développé au sein du champ de la psychologie positive par Martin Seligman (2011), une formation des enseignants au bonheur paraît possible. Si le modèle PERMA (acronyme se référant aux émotions positives, à l’engagement, aux relations positives, au sens et à l’accomplissement) permet d’identifier des déterminants à prendre en compte dans cet apprentissage, il permet également de mettre en lumière le rôle fondamental de la relation entre l’enseignant et l’élève. C’est à travers les relations qui caractérisent le climat de classe que l’enseignant peut ancrer et cultiver, pour lui et pour ses élèves, le bonheur d’être ensemble, de vivre un projet scolaire partagé, de progresser vers un but commun. Ainsi, la formation des enseignants peut se donner les moyens de favoriser l’émergence de compétences socio-émotionnelles propices au bonheur d’enseigner. Elle pourra offrir aux futurs professionnels des occasions de vivre des programmes d’intervention de psychologie positive tout en soutenant des réflexions sur le développement de leur identité professionnelle (pratique réflexive). Les pratiques de gratitude, les activités sur la régulation émotionnelle ou encore les méthodes de reconnaissance et d’utilisation des forces personnelles sont des leviers en ce sens qui touchent à la relation à soi et à l’autre.
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  • French
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