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Esthetic, Ethic and Emotional Relationships toward the Literary Text. Two Contrasted Text in Function of School Levels

  • 2014
Published in:
  • Lidil : Revue de linguistique et de didactique des langues. - 2014, no. 49, p. 153-176
English French This paper analyzes the relationships created between students and
literary work in function of a text introduced in the classroom and of
the means used by a teacher for teaching. These relationships can be
described following three deeply correlated dimensions: esthetic, ethic
and emotional. In order to understand how these three types of relationships are created in the classroom and which evaluations are built we have organized the following experiment: ten teachers in primary
(10-11 years), secondary (13-14 years) and upper secondary level (16-
17 years) were asked to approach two contrasted texts in class: one is
strongly “didactized” and belongs to the school canon since ever (Le
loup et l’agneau by Jean de La Fontaine); the other is a contemporary
text that has never been used in school and is no “didactised” at all (La
négresse et le chef des avalanches by Jean­Marc Lovay). We analyze
and compare the effect of the text and of the school level on the elaboration and formulation of esthetic, ethic and emotional judgments and
on the construction of interpretations.
Nous nous intéressons aux relations créées entre élèves et œuvre littéraire par l’introduction d’un texte dans la classe et par les dispositifs
mis en place par l’enseignant. Ces relations peuvent être décrites en
fonction de trois dimensions profondément corrélées l’une à l’autre :
les relations esthétique, éthique et émotionnelle. Ain de mieux comprendre comment s’instaurent ces trois relations en classe et les évaluations qui en découlent, mais aussi comment elles participent à la
formulation d’interprétations, nous analyserons comment deux textes
contrastés — l’un fortement didactisé et appartenant à la vulgate scolaire
(Le loup et l’agneau de Jean de La Fontaine), l’autre issu de l’extrême
contemporain et n’ayant fait l’objet d’aucune didactisation (La négresse
et le chef des avalanches de Jean-Marc Lovay) — sont abordés dans
des classes de primaire (10-11 ans), de secondaire I (13-14 ans) et de
secondaire II (16-17 ans). Nous chercherons à comparer ainsi l’impact du texte et du niveau scolaire sur l’élaboration et la formulation de
jugements esthétiques, éthiques et émotionnels ainsi que sur la construction d’interprétations.
Language
  • French
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https://fredi.hepvs.ch/hepvs/documents/323211
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