Master’s theses in teacher education: Experiences with design-based research
Créativité, transformations et innovations en éducation
Published in:
- Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung. - 2021, vol. 39, no. 2, p. 175-185
English
German
The article first describes design-based research and its constituent features. Possible applications of the approach in the context of qualification papers are then exemplified based on the experiences of two centers for teacher education. For the purposes of this article, six student teachers had been asked to complete an open questionnaire about their reasons for choosing design research for their master’s theses, effects in terms of learning, and difficulties. The final section provides a conclusion with respect to the challenges and the potential of a design-based approach to the writing of qualification papers in teacher education.
Der Beitrag beschreibt die entwicklungsorientierte Bildungsforschung und deren konstituierende Merkmale, um auf dieser Grundlage anhand der Erfahrungen an zwei Hochschulen exemplarisch mögliche Umsetzungen des Ansatzes in Qualifikationsarbeiten der Lehrerinnen- und Lehrerbildung aufzuzeigen. Im Hinblick auf den vorliegenden Beitrag wurden sechs Studierende schriftlich zu ihren Beweggründen für das Verfassen einer entwicklungsorientierten Qualifikationsarbeit, zu Lerneffekten und zu Schwierigkeiten befragt. Als Synthese werden abschließend Herausforderungen und Chancen des Ansatzes für Qualifikationsarbeiten diskutiert.
-
Language
-
-
Classification
-
Education, teaching
-
License
-
License undefined
-
Identifiers
-
-
Persistent URL
-
https://fredi.hepvs.ch/hepvs/documents/323092
Statistics
Document views: 34
File downloads:
- Vetter_Hischier_Zimmermann_Steiner_2021_Erfahrungen mit der Anwendung des Ansatzes Entwicklungsorientierte Bildungsforschung.pdf: 34